Sabtu, 1 Ogos 2009

Kasih Tercipta 32



Pemandangan bandar raya Kuala Lumpur langsung tidak dapat menenangkan resah yang menggila di dadanya sekarang. Matanya dipejam beberapa kali namun lena tidak datang mejenguknya. Akhirnya tangannya hinggap di dahi, memicit kepala yang terasa ingin pecah!

“Encik Daniel,” suara lembut membuatkannya tertaling. Matanya tajam melekap pada wanita yang kelihatan gelisah itu.

“Kenapa encik panggil saya ke sini?” Maira bertanya. Dia tertunduk apabila mata itu masih merenungnya. Berdebar juga hatinya direnung lelaki sekacak itu!

“Anis mana?” dingin suara Aiman Daniel. Maira tersentak namun wajahnya masih ditundukkan. Dia menarik nafas sedalam-dalamnya. Dia sudah patut bersedia. Dia tahu, pasti lelaki ini akan meminta penjelasan darinya. Akhirnya wajahnya diangkat tenang.

“Kenapa encik hendak tahu?” soalan dibalas dengan soalan. Dia dapat melihat wajah lelaki itu bertukar tegang. Manahan marah barangkali. Dia tidak peduli…

“Kenapa? Ni!” lelaki itu melemparkan sesuatu di atas mejanya keras. Maira mengangkat kening dan mengambil kertas yang direnyuk teruk itu.

“Apa ni?” dia pura-pura bertanya sedangkan dia tahu apa kandungan surat itu. Surat perletakan jawatan Anis! Dia sendiri yang meletakkan kertas itu di meja atasannya ini.

“Awak jangan berlakon. Saya tahu awak yang letak ini atas meja saya. Sekarang baik awak beritahu saya kemana Anis menghilang,” suara itu kedengaran separuh menggugut. Kulitnya yang cerah sudah berubah kemerah-merahan. Maira tersenyum sinis dalam hati. Jangan haraplah, Encik Daniel!

“Maaf, encik. Saya tak tahu,” lembut dan sambil tersenyum dia bersuara. Aiman Daniel segera bagun dan berjalan mundar mandir di sekeliling pejabatnya yang luas itu. Maira hanya memerhati dengan ekor mata.

“Damn it! Aku tahu kau tahu. Jangan nak sorok lagi. Kenapa Anis nak berhenti?” tutur katanya sudah berubah kasar. Maira menarik nafas dalam. Panas baran betul lelaki ini! Kesian Anis…

“Encik, saya betul-betul tak tahu,” Maira tetap bersuara lembut. Kalau tidak difikirkan jejaka ini atasannya, dah lama tengkingannya keluar. Huh!

DUM!!

Mata Maira membulat melihar Aiman Daniel menumbuk dinding. Dia meneguk liur. Kalau Anis di hadapannya sekarang, entah apa yang lelaki ini akan dilakukan. Entah-entah dicekiknya Anis. Ish, teruk betul!

“Maira, tolonglah. Beritahu saya di mana Anis dan Danny. Dah seminggu mereka hilang. Kenama mereka pergi?” suara Aiman Daniel berubah perlahan. Dia terduduk di sofa. Tangannya meraut wajah. Maira terdiam. Dia memandang Aiman Daniel yang tiba-tiba berubah. Sekejap tadi dia bagaikan beruang kelaparan, sekarang ini dia kelihatan lemah dan tidak berdaya. Tidak pernah dia melihat ketuanya sebegini.

“Maaf, encik. Saya tak tahu,” nadanya mendatar. Dia agak kesiankan Aiman Daniel tapi dia juga sedar dia harus menghormati keputusan Anis. Lagipun masalah antara mereka berdua ini terlalu kompleks. Hanya mereka berdua sahaja boleh selesaikan. Namun Anis lebih memilih melarikan diri. Hm, melarikan diri mungkin adalah jalan terbaik…

“Keluar,” arah Aiman Daniel perlahan. Maira mengangguk dan berjalan keluar. Setelah pintu tertutup, Aiman Daniel merebahkan diri di atas sofa. Belakang tangannya diletak ke dahi. Dia terasa letih. Begitu letih. Kenapa Anis sanggup menghukumnya begini? Dia sudah mahu berubah dan menjadi yang terbaik untuk Anis dan Danny tetapi kenapa dia langsung tidak diberikan peluang? Terlalu besarkan kesalahannya sehingga kemaafan itu terlalu mahal harganya?

*******************************
“Apa yang Daniel tanya tadi?” Fariq menghampiri Maira. Maira terdiam.

“Pasal Anis, kan?” Fariq mengangak. Maira mengangguk lambat-lambat. Fariq memalingkan wajahnya ke arah lain. Ekspresi wajahnya berubah.

“Apa yang awak jawab?”

“Saya cakap saya tak tahu,” jawab Maira. Fariq menggigit bibir.

“Dia nampak lain tadi. Mula-mula dia marah-marah. Lepas itu dia macam lemah… Lemah sesangat. Dia macam sangat kehilangan..,” suara Maira perlahan. Kali ini giliran Fariq yang terdiam lama. Matanya memandang ke luar tingkap tetapi siapa yang tahu apa yang ada difikirannya sekarang?

“Abang..,” tangan Fariq dipeluk mesra. Pantas dia pandangannya tumpah pada gadis yang sedang tersenyum manis itu. Senyuman itu dibalas. Hambar..

“Abang temankan Rina beli baju malam ni, boleh?” pinta Rina manja. Fariq masih tersenyum tetapi tangannya merungkai pelukan Rina. Wajah Rina sedikit berubah. Maira segera mengangkat kaki. Tidak mahu terlibat dalam perbualan mereka berdua.

“Maaflah. Malam ni abang ada hal,” Fariq menolak dengan cara baik. Rina menegakkan badan. Matanya tajam memandang orang yang paling dicintainya itu.

“Kenapa? Sibuk nak jumpa Kak Anis?” nada Rina berubah sinis. Fariq memandang ke arah lain. Mahu membuang rasa tidak senang terhadap sepupu kesayangannya ini.

“Kenapa Rina cakap macam tu? Salah ke kalau abang jumpa Kak Anis? Dia kan makwe abang,” sempat dia tersenyum dan mencuit dagu Rina. Rina memasamkan muka. Dia masih dilayan bagaikan budak-budak! Adakah lelaki ini langsung tidak pernah ada perasaan kasih kepadanya? Kasih kepada seorang perempuan, bukan kasih kepada adik!

“Salah! Dia bukan perempuan baik-baik. Kenapa abang nak sangat pada dia?!” suaranya ditinggikan. Dia betul-betul sakit hati pada Anis. Kenapa perempuan itu tak mati sahaja?!

“Apa yang Rina cakap ni?” Fariq masih lagi bersabar dengan kerenah Rina. Namun Rina sudah tidak apat bersabar dengan Fariq.

“Kenapa abang bodoh sangat? Anis tu kan ibu tunggal! Ingat Rina tak tahu? Satu pejabat tahu. Cuma tak ada orang mengumpat dia depan-depan!”

“Rina!” kali ini Fariq sedikit menengking. Dia betul-betul terkejut. Jika betul kata Rina betul, siapa yang memberitahu? Siapa yang menyebarkan?

“Abang tak nak Rina cakap Kak Anis macam-macam. Abang sayangkan dia seadanya dia dan abang akan selamanya begitu,” Fariq segera berlalu. Dia tidak mahu kesabarannya berkecai di hadapan Rina. Akibatnya pasti teruk!

18 ulasan:

  1. padan muka daniel.. tp cian gak..

    BalasPadam
  2. whoaaaaaa..
    mne anis g.?
    fariq taw x??
    hope fariq tataw,,daniel pon tatw mne anis menghilang..bia fair n square..
    right now,,bia mase menentukan spe yg jmpe anis dlu..
    huhu..
    cian aiman daniel..npe xmo kasi dye peluang..?
    ngeeeee...
    smbung2..

    BalasPadam
  3. bg la aiman daniel jmp anis...
    fariq brundur ja la....

    BalasPadam
  4. aku rs fariq tau anis kat mn...
    mesti fariq yg cr tmpt utk anis bersembunyi..
    kan mlm tu anis call fariq nngis2 lps gaduh dgn aiman...
    mntk2 aiman cpt2 dpt tau anis kat ne...
    mntk2 danny merengek nk papa die kat anis...
    mntk2 lmbut hati anis utk kahwin dgn aiman daniel.. walaupun utk kebahagiaan danny pd mulanye... sbb aku yakin lama2 mesti anis akn jth cinta gak dgn daniel lps kahwin nnti..
    so sweet kalo mcm tue...

    BalasPadam
  5. aiman daniel & anis plzzzzz...

    BalasPadam
  6. anis g mane.?
    fariq tahu?biar danial yg jumpe dulu
    bagilah die peluang.sian die
    mungkin die akan berubah
    adehh,sian pulak dekat die
    -na'dz

    BalasPadam
  7. no need to kesiankan daniel... semua lelaki sama je, habis madu sepah dibuang..

    BalasPadam
  8. wowoooo..
    daniel..daniel..
    tu la..
    kan da sparuh gile..
    aish..

    BalasPadam
  9. tanak Fariq..
    cbuk je..
    nak aiman daniel gak!

    BalasPadam
  10. maaf sbb menyibuk sbb bru je join blog nie...hihihi...tpkan kenapa aiman tu mcm panas baran ek? tak suka....ckit2 nk melenting..

    BalasPadam
  11. mane anis menghilang?
    aiman da nak tol2 berubah tu...
    tu yg cam kehilangan sangat bl anis x de..
    sian die...

    fariq mesti la taw..
    x mo la anis ngan fariq..
    biar la anis ngan aiman..

    cpt2 sambung taw..
    best sangat.

    BalasPadam
  12. cian gak daniel... sure fariq tau mana anis gi... anis, beri la daniel peluang... utk danny.. hopefully anis dgn daniel... fariq dgn org lain la...

    BalasPadam
  13. tetap setia mengikuti blog ini walaupun krg terserlah.

    BalasPadam
  14. fariq, rina tu ok what.. better u pilih die hehehe:)

    BalasPadam
  15. yup...sye pon nk anis n aiman daniel...
    fariq..baik undur diri...
    hope...danny rindu kt papa dia
    huhuhuhuhu

    BalasPadam
  16. cepat la sambung
    xsabar nak tau ending citer ni...

    BalasPadam
  17. ble nk cntnue ni?????

    BalasPadam