Jumaat, 27 November 2009

Kasih Tercipta 38


“Mak cik bersimpati dengan kamu, Anis,” Puan Minah menepuk perlahan bahunya. Anis hanya diam. Dia teringatkan kata-kata tajam Puan Minah ketika majlis sambutan hari lahir Danny. Sampai sekarang ni dia masih tidak lupa!

“Danny akan baik-baik aja,” sambung jirannya yang lain. Anis kekal diam. Dia tidak tahu jika dia terlalu prasangka atau dia dapat merasakan mereka semua bukan ikhlas mahu Danny sembuh. Setelah cerita status sebenar Danny tersebar, jiran-jirannya ini langsung tidak membenarkan anak mereka berkawan dengan Danny. Mungkin memberi pengaruh buruk. Sedangkan Danny langsung tidak tahu apa-apa. Ini semua bukan salah Danny.

“Terima kasih kerana melawat,” hanya itu yang diucapkan. Setelah mereka semua pergi, Anis kembali menumpukan perhatian pada anaknya. Maira duduk di sisinya. Fariq baru beredar sebentar tadi untuk ke pejabat. Anis benar-benar menghargai keprihatinan Fariq terhadap Danny.

“Anis, awak tak boleh terus begini. Awak tak makan lagi ni,”


“Saya tak lapar,” tangan Danny digenggam. Dia masih lagi tidak tenang.

“Anis, awak kena makan. Awak nak saya minta tolong Fariq atau Encik Daniel belikan awak sesuatu? Awak nak makan apa?”

“Tak nak,” kepalanya digeleng lagi. Maira mengeluh. Sudah tidak kuasa untuk memujuk, barangkali.

“Encik Daniel,” Maira tersenyum kecil melihat Aiman Daniel di muka pintu. Anis hanya menjeling sekilas sebelum mengembalikan perhatiannya pada Danny.

“Anis, ikut aku,” tangannya ditarik Aiman Daniel. Anis merentap tangannya kembali. Dia tidak mahu meninggalkan sisi Danny.

“Anis, jangan degil!” pinggangnya dipaut dan ditarik mengikuti langkahnya. Anis meronta.

“Encik Daniel, encik tak patut buat saya macam ni!” Anis menahan suaranya. Kalau diikutkan hati, memang dia mahu mencekik-cekik lelaki ini. Memang Aiman Daniel banyak membantunya. Dia membawa Danny ke hospital swasta yang terbaik, yang pasti Anis tidak akan mampu membayar kosnya dan dia sentiasa ada di sisi Danny namun itu tidak bermakna lelaki ini boleh melakukan apa sahaja, boleh mengarahkannya itu ini.


“Duduk sini,” dia dipaksa duduk. Ruang kafeteria terdapat beberapa pengunjung. Anis mengetap bibir.

“Encik, kenapa bawa saya ke sini?” suaranya direndahkan sedaya mungkin. Aiman Daniel diam lalu menghilang. Anis mengerutkan kening. Apa yang berlaku ni? Hati yang geram semakin sebal apabila masa semakin berlalu. Dia mahu berada di sisi Danny. Kalau Danny sedar, tentu dia akan ketakutan. Pasti dia akan mencarinya. Ini tidak boleh terjadi. Dia harus berada di sisi Danny!

“Duduk,” tegas suara itu. Anis duduk kembali dengan wajah yang masam. Tadi menghilang, bila kita nak pergi, datang pulak!

“Encik nak apa sebenarnya ni?” bibirnya digigit geram.

“Ouch,” tangan di bawa ke mulut. Terasa sakit apabila dia tergigit lukanya yang semakin sembuh.

“Lain kali hati-hati. Kalau marahkan aku, jangan sakitkan diri,” selamba nada lelaki itu lalu duduk berhadapan dengannya. Pinggan dan gelas di tangan diletakkan di hadapan Anis.

“Apa ni?” keningnya dikerutkan.

“Makanan lah. Makan,” nada lelaki itu masih selamba. Anis mengeleng. Pinggan ditolak.

“Anis, makanlah!” pinggan ditolak kembali. Anis mendengus.

“Saya kata tak nak, tak naklah!” suaranya meninggi. Wajah Aiman Daniel berubah. Dia bangun dan duduk di tepinya.

“Kalau kau tak nak makan, aku suapkan,” ada nada menggugut dalam suaranya. Anis membeliakkan mata.

“Awak siapa nak paksa saya?” dia membalas dalam nada yang sama. Dijeling lelaki itu!

“Aku boleh paksa awak. Sekarang buka mulut,” sudu disua kemulutnya. Anis cuba mengelak tetapi tangan Aiman Daniel yang sebelah lagi menekan belakangnya ke hadapan. Dia perasan ada beberapa orang yang memerhatikan tingkah laku mereka. Darah menyerbu ke muka. Malu!

“Biar saya makan sendiri!” sudu direntap dari jemari Aiman Daniel. Dia menundukkan wajah, memandang makanan di hadapan. Dimakan sesuap. Rasanya seperti pasir. Dikuis-kuis makanan itu. Dia tidak punya selera. Teringatkan Danny. Dia mahu sentiasa di sisi anaknya itu.

“Aku faham perasaan kau sekarang tetapi kau tak bolah seksa diri. Kalau kau sakit, Danny juga yang sedih,” nada Aiman Daniel berubah.

“Awak takkan faham perasaan saya,” dia membalas perlahan. Terdengar keluhan Aiman Daniel.

“Percayalah cakap aku. Bukan kau seorang saja yang ketakutan sekarang,” suaranya hampir tidak kedengaran. Anis menjeling dengan ekor mata. Lelaki itu kelihatan sedang termenung jauh. Hati Anis terusik. Aiman Daniel memang sayangkan Danny. Baru sekarang dia benar-benar menyedarinya. Dia yakin Aiman Daniel akan menjadi bapa yang baik suatu hari nanti. Hm..

********************************




“Biar aku yang jaga Danny malam ni,” langkah Anis terhenti di hadapan pintu bilik anaknya.

‘Tak payah. Saya nak jaga dia,” Anis berdegil. Dia tidak mahu meninggalkan sisi Danny.

“Anis, tolonglah. Jangan berdegil lagi,” Aiman Daniel mengetap bibir. Anis tetap menggeleng.

“Jangan buat saya paksa awak lagi,” nada itu kembali lagi. Anis menarik nafas panjang. Dia merasakan Aiman Daniel juga perlukan rehat. Lelaki itu kelihatan letih.

“Encik ni kan…Ouch!” dia terdorong ke hadapan apabila dilanggar dari belakang. Spontan tubuhnya dipaut Aiman Daniel.

“Eh, sorry. I’m..,” suara itu terhenti. Anis menoleh ke belakang. Stephanie!

“Daniel? What’re you doing here?” Aiman Daniel segera melepaskan tangan di bahunya apabila Stephanie menjeling. Lelaki itu meraut wajah.

“Apa you buat kat sini?” petanyaan dijawab dengan pertanyaan. Wajah Stephanie berubah.

“Sepupu I sakit. You tak jawab lagi soalan I. You buat apa kat sini dan dengan Anis?” jelingannya bertambah tajam. Anis mengetap bibir.

“Saya mintak diri dulu,” Anis menolak pintu untuk masuk ke bilik anaknya.

“Anis,” tangannya direntap. Anis terpana. Mata Stephanie terbeliak melihat kelakuan Aiman Daniel.

“Daniel, apa ni? Siapa dalam bilik ni?!” suara Stephanie meninggi. Dia bukannya bodoh melihat kegelisahan dalam diri tunangnya ini.

“Saya rasa cik patut..,” belum sempat dia meneruskan kata, badannya ditolak. Stephanie merempuh ke dalam bilik. Wajah Anis berubah. Dia berpandangan dengan Aiman Daniel. Habislah!

P/s: SELAMAT HARI RAYA KORBAN!!

11 ulasan:

  1. sebok la stephanie ni! ~ aiman daniel dh nk jd bek..hehehe~

    BalasPadam
  2. uhu..
    hero cepatla bertindak..

    BalasPadam
  3. haaaaa..
    bia si stephanie nieh taw..
    tayah susa2 pk cmne nk trgkan kat dye lagikk..
    huhuh..
    daniel,,jgn lpskan anis n danny lagikk..
    smbung2..

    BalasPadam
  4. hahaha..sabar je la..leh lak tergntung kt situ..
    huhuhu..nak lg..! best2..smbung lg..1

    BalasPadam
  5. haha.biar steph nie taw
    yesyes
    kan senang.
    -na'dz

    BalasPadam
  6. cpt la sambung.. da x sabar ni!!

    BalasPadam
  7. geram giler kt stephanie ni... daniel dah ok dgn anis... nk daniel dgn anis sbb danny... hopefully danny ok jer...

    BalasPadam
  8. ishh..dh dtg dah pnyibu utama tue..
    sambung lagi yer..xnak anis n daniel gaduh..

    BalasPadam
  9. nape la d org yg busuk ati cam stephanie 2.. geram tul....
    moge2 ANIS bk pintu ati tuk daniel...

    BalasPadam
  10. cepat rrr smbg nex episod...
    tidu x lena mkn x knyang tul... ahaks

    BalasPadam